Tidigare i år satte en tydlig majoritet i den svenska riksdagen sitt godkännande för e-sport, även känt som tävlingar inom digitala spel. Denna banbrytande händelse öppnade dörrarna till e-sportens erkännande som en legitim sport. Men vad innebär detta erkännande egentligen, och hur kommer framtiden att forma sig för e-sporten?
E-sporten är inne i en riktigt stark period just nu. Enligt studier från 2017 engagerar sig över 191 miljoner personer varje vecka i e-sport, och under 2021 slogs publikrekordet när över 5,4 miljoner tittare följde Free Fire World Series i Singapore. Trots detta har e-sporten haft det kämpigt med att etablera sig ordentligt inom den svenska idrottsscenen.
Populärt bettningsobjekt hos spelbolag utan licens
Även om e-sport tidigare inte erkänts som en officiell sport, har det alltid funnits många möjligheter för fans att engagera sig. Betting har varit ett av de sätt där intresset flödat. Både svenska bettingsidor och spelbolag utan licens har erbjudit odds på e-sport. Det har varit möjligt att satsa pengar på turneringar som ESL Pro League, där lag från olika delar av världen tävlar i det populära e-spelet Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO).
För svenska bettare har e-sporten varit extra intressant, då flera svenska lag har varit framgångsrika internationellt. Inom CS:GO har exempelvis Ninjas in Pyjamas och Fnatic varit namn att räkna med, medan svenska världslaget Alliance har utmärkt sig inom Dota 2.
Fem år av kamp och förväntan
Svenska E-sportförbundet (SESF) påbörjade sitt arbete för att få officiell idrottsstatus från Riksidrottsförbundet (RF) redan år 2017. Det har varit en lång och utmanande resa, kantad av flera avslag. Ett av skälen till dessa avslag har varit att e-sporten ansågs vara “svårdefinierad”.
Om RF äntligen ger sitt godkännande skulle detta öppna upp möjligheten för SESF att få tillgång till de miljontals kronor som organisationen fördelar till det svenska föreningslivet. Det skulle innebära att man kan bygga e-sporthallar och starta e-sport utbildningar på gymnasienivå.
En annan utmaning har varit inresetillstånd. Inom etablerade idrotter kan elitidrottare få särskilda inresetillstånd, vilket har varit särskilt viktigt under den pandemi som har härjat under de senaste åren. Under pandemin har vissa e-sporttävlingar i Sverige blivit tvungna att ställa in på grund av att elitidrottare inom e-sport inte har kunnat komma in i landet på grund av bristande erkännande.
Riksdagspartiernas ståndpunkter
Trots den överväldigande majoriteten på 179 mandat i riksdagen som stöder e-sportens erkännande som en officiell svensk idrott, är riksdagspartierna långt ifrån eniga. Socialdemokraterna (S), Kristdemokraterna (KD), och Vänsterpartiet (V) anser att frågan bör avgöras av Riksidrottsförbundet och att politiken bör hålla sig borta från ämnet. Moderaterna (M), Centerpartiet (C) och Sverigedemokraterna (SD) hävdar å andra sidan att de har stött e-sportfrågan länge. Liberalerna har avstått från att kommentera ämnet när de har tillfrågats av SVT.
Vad den överväldigande mandatmajoriteten betyder för själva sakfrågan är ännu oklart, men det kan potentiellt påskynda beslutet hos Riksidrottsförbundet. Politiskt stöd kan vara till nytta om det uppstår osäkerhet kring inresetillstånd för kommande turneringar fram till dess att RF och SESF når en överenskommelse. Dessutom har e-sporten fått stöd från flera av de största svenska medierna, såsom SVT, Aftonbladet och TV4, som regelbundet sänder e-sportevenemang.
Sammanfattningsvis är e-sportens framtid i Sverige än så länge oklar, men det är tydligt att det finns en stark vilja att erkänna och utveckla e-sporten som en legitimerad idrottsgren. Det återstår att se hur framtiden kommer att forma sig för e-sporten, både inom och utanför Sveriges gränser.
Den framtida E-sportscenen: Vad säger Riksdagen och bettingsvärlden?
Tidigare i år gav en överväldigande majoritet i den svenska riksdagen sitt godkännande för e-sport, även känt som digitala spelturneringar. Denna banbrytande händelse öppnade dörrarna till e-sportens erkännande som en legitim sport. Men vad innebär egentligen detta erkännande, och hur kommer framtiden att utvecklas för e-sporten?
E-sporten är på stark frammarsch. Enligt studier från 2017 engagerar sig över 191 miljoner individer varje vecka i e-sport, och 2021 slogs publikrekordet när över 5,4 miljoner tittare följde Free Fire World Series i Singapore. Trots detta har e-sporten haft svårt att etablera sig fullt ut inom den svenska idrottssamhället.
Populära Spelobjekt hos Olicensierade Bettingsidor
Även om e-sport tidigare inte har erkänts som en officiell sport, har det alltid funnits många möjligheter för fans att engagera sig. Betting har varit en av de sätt där intresset flödat. Både svenska bettingsidor och olicensierade spelbolag har erbjudit odds på e-sport.
Det har varit möjligt att satsa pengar på turneringar som ESL Pro League, där lag från olika delar av världen tävlar i det populära e-spelet Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO). För svenska bettare har e-sporten varit extra intressant, då flera svenska lag har varit framgångsrika internationellt. Inom CS:GO har till exempel Ninjas in Pyjamas och Fnatic varit namn att räkna med, medan svenska elitlaget Alliance har utmärkt sig inom Dota 2.
Fem års kamp och förväntan
Svenska E-sportförbundet (SESF) inledde sin kamp för att få officiell idrottsstatus från Riksidrottsförbundet (RF) redan 2017. Det har varit en lång och utmanande resa, kantad av flera avslag. Ett av skälen till dessa avslag har varit att e-sporten ansågs vara “svårdefinierad”.
Om RF slutligen ger sitt godkännande skulle detta öppna upp möjligheten för SESF att få tillgång till de miljontals kronor som organisationen fördelar till det svenska föreningslivet. Det skulle innebära att man kan bygga e-sporthallar och starta e-sport utbildningar på gymnasienivå.
En annan utmaning har varit inresetillstånd. Inom etablerade idrotter kan elitidrottare få särskilda inresetillstånd, vilket har varit särskilt viktigt under den pandemi som har härjat under de senaste åren. Under pandemin har vissa e-sporttävlingar i Sverige blivit tvungna att ställa in på grund av att elitidrottare inom e-sport inte har kunnat komma in i landet på grund av bristande erkännande.
Politiska partiers ståndpunkter
Trots den överväldigande majoriteten på 179 mandat i riksdagen som stöder e-sportens erkännande som en officiell svensk idrott, är riksdagspartierna långt ifrån eniga. Socialdemokraterna (S), Kristdemokraterna (KD), och Vänsterpartiet (V) anser att frågan bör avgöras av Riksidrottsförbundet och att politiken bör hålla sig borta från ämnet. Moderaterna (M), Centerpartiet (C) och Sverigedemokraterna (SD) hävdar å andra sidan att de har stött e-sportfrågan länge. Liberalerna har avstått från att kommentera ämnet när de har tillfrågats av SVT.
Vad den överväldigande mandatmajoriteten betyder för själva sakfrågan är ännu oklart, men det kan potentiellt påskynda beslutet hos Riksidrottsförbundet. Politiskt stöd kan vara till nytta om det uppstår osäkerhet kring inresetillstånd för kommande turneringar fram till dess att RF och SESF når en överenskommelse. Dessutom har e-sporten fått stöd från flera av de största svenska medierna, såsom SVT, Aftonbladet och TV4, som regelbundet sänder e-sportevenemang.
Sammanfattningsvis är e-sportens framtid i Sverige än så länge oklar, men det är tydligt att det finns en stark vilja att erkänna och utveckla e-sporten som en legitimerad idrottsgren. Det återstår att se hur framtiden kommer att forma sig för e-sporten, både inom och utanför Sveriges gränser.